Za oknem piękne lato w pełni i niewielu myśli o pracy. Niebawem jednak skończą się wakacje. Warto więc już teraz pomyśleć o planach na nadchodzący sezon i zainteresować się rozwojem sprzedaży.
Dla wszystkich, którzy opierają swoje biznesy na sprzedaży wyrobów medycznych przez Internet, warto podkreślić, że ten rodzaj sprzedaży ułatwia bieżący kontakt z klientem, zwiększa wydajność operacyjną, umożliwia ekspansję na nowe rynki i zmniejsza koszty.
Szacuje się, że rynek ten w najbliższych latach wzrośnie o kilkanaście procent. Już teraz wartość rynku wyrobów medycznych w sposób istotny wpływa na polską gospodarkę.
Zgodnie z przygotowanym w 2022 r. raportem Izby POLMED rosną szanse i korzyści z rozwojem tego sektora.
Dlatego w dzisiejszym artykule chciałabym Ci pokrótce przybliżyć tematykę zagadnienia regulaminu sklepu internetowego, w mojej ocenie, bardzo istotnego zagadnienia, z którym wielu z Was spotyka się na co dzień.
Jednak, jak to na tej stronie, będzie to oczywiście regulamin sklepu internetowego, oferującego wyroby medyczne, i to właśnie na tym aspekcie skupię się w niniejszym artykule.
Postaram się wskazać najważniejsze postanowienia, jakie powinny zostać zamieszczone w takim dokumencie, aby był on nie tylko biznesowo skuteczny, ale również bezpieczny w aspekcie prawnym.
Regulamin sklepu internetowego – na co zwrócić uwagę?
Regulamin, który reguluje sprzedaż wyrobów medycznych, jak i każdy inny, powinien z pewnością zawierać elementy, które są zgodne z obecnie obowiązującymi przepisami prawa.
Tym samym, bez względu na jego zakres, w szczególności powinien zawierać:
- precyzyjne wskazanie definicji, którymi się posługujemy w dokumencie, co umożliwi uniknięcie niepotrzebnych sprzeczności
- dopasowanie zasad do poszczególnych rodzajów sprzedawanych produktów, takich jak: produkty spersonalizowane lub produkty niepełnowartościowe
- wskazanie zasad korzystania z kodów promocyjnych i istniejących w tym zakresie ograniczeń
- postanowienia dotyczące zapłaty ceny i zwrotu towaru
- uprawnienia konsumenta
- rozróżnienie praw przysługujących poszczególnym rodzajom Klientów, mogą być nimi bowiem zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy bądź przedsiębiorcy na prawach konsumenta
- postanowienia o odpowiedzialności sprzedawcy
- zagadnienia związane ze zwrotami wyrobów i ich wyłączeniem
- szczegółowe określenie zasad obowiązującej procedury reklamacyjnej
- precyzyjne określenie sposobów i kanałów kontaktu z Klientem
- zasady zmiany umowy sprzedaży
- pouczenie o alternatywnych metodach rozwiązywania sporów.
Regulamin sklepu internetowego z wyrobami medycznymi – najważniejsze elementy
Wyżej wyszczególnione aspekty to jedynie niektóre z postanowień, które niezaprzeczalnie powinny zostać zamieszczone w kompleksowo przygotowanym regulaminie sklepu internetowego, którego przedmiotem jest zarówno sprzedaż wyrobów medycznych, jak i innych przedmiotów.
Nie należy jednak zapominać, iż w takim regulaminie powinna zostać również umieszczona osobna regulacja, która w sposób szczegółowy będzie odnosiła się wyłącznie do problematyki wyrobów medycznych.
W przygotowanym regulaminie sklepu internetowego, w odniesieniu do aspektów wyrobów medycznych, konieczne będzie w szczególności dokładne określenie, takich aspektów jak:
- obowiązki sprzedawcy danego wyrobu medycznego
- wymagania, których konieczne jest spełnienie w przypadku wyrobów przeznaczonych do stosowania przez laików
- wymagania dotyczące transportowania, składowania oraz przechowywania wyrobów medycznych
- ostrzeżenia przed możliwymi przeciwwskazaniami zdrowotnymi w odniesieniu do danego wyrobu medycznego
- pouczenia Klienta w zakresie bezpiecznego używania danego wyrobu medycznego
- wskazanie organów, które sprawują nadzór nad wyrobami medycznymi oraz
- wskazanie ewentualnych konsekwencji wykorzystywania przez użytkownika wyrobu medycznego w sposób niezgodny z instrukcją używania.
To niektóre elementy, które z pewnością należy umieścić w przygotowanym regulaminie.
Szablon regulaminu sklepu internetowego oferującego wyroby medyczne
Aby ułatwić ten niezwykle czasochłonny i skomplikowany proces tworzenia od podstaw regulaminu sklepu internetowego, dotyczącego wyrobów medycznych, wraz z moim kolegą – adwokatem Bartoszem Gajkiem prowadzącym bardzo ciekawego bloga dla branży kreatywnej, przygotowaliśmy dla Ciebie gotowy szablon regulaminu sklepu internetowego wraz z niezbędną dokumentacją.
Przygotowany przez nas produkt zawiera dokładne omówienie najważniejszych klauzul zawartych w regulaminie, pomocne komentarze do poszczególnych dokumentów oraz dokładne wyjaśnienia w zakresie samodzielnego wypełniania ich konkretnymi, spersonalizowanymi danymi.
Podczas procesu tworzenia szablonu regulaminu sklepu internetowego zostały dokładnie przemyślane, takie kwestie jak między innymi: elastyczność formy, możliwość samodzielnej personalizacji danych oraz wskazany już powyżej aspekt rozróżnienia rodzaju klientów i produktów.
Tym samym w momencie zakupu produktu, z uwagi na jego uniwersalny charakter, może on być używany we wszystkich sklepach bądź na wszystkich stronach, które są prowadzone przez Twoją firmę.
Warto również zaznaczyć raz jeszcze, iż przez okres 12 miesięcy od dnia zakupu dokumentów otrzymujesz dostęp do bieżących aktualizacji, która ma miejsce: w przypadku zmiany przepisów prawa bądź wprowadzania jakichkolwiek zmian lub ulepszeń w celu zwiększenia komfortu korzystania.
W skład pakietu wchodzi dostęp do: szablonu regulaminu i przewodnika do regulaminu.
Są to kompleksowe dokumenty, które pozwolą każdemu na szybkie i bezproblemowe wdrożenie regulaminu i tym samym rozpoczęcie sprzedaży wyrobów medycznych.
Dokładne informacje odnoszące się do opisywanego przeze mnie pakietu można odnaleźć na moim sklepie internetowym pod tytułem Szablon regulaminu sklepu internetowego oferującego wyroby medyczne.
Mam nadzieję, że stworzony przez mnie produkt ułatwi Ci życie! 😊
Katarzyna Kroner
radca prawny
Zdjęcie: Anna Shvets
***
Nowe Rozporządzenie w sprawie reklamy wyrobów medycznych
Europejskie Rozporządzenie 2017/745 zakazało stosowania reklamy wprowadzającej użytkownika w błąd co do przewidzianego zastosowania, bezpieczeństwa i działania wyrobu.
Polska Ustawa o wyrobach medycznych z 7 kwietnia 2022 r. dołożyła do tego wymogu kolejne ograniczenia, w szczególności dotyczące reklamy kierowanej do publicznej wiadomości [Czytaj dalej…]