Katarzyna Kroner

radca prawny

Specjalizuję się w prawie cywilnym i gospodarczym, a także prawie medycznym. Od początku kariery zawodowej związana jestem głównie ze spółkami kapitałowymi w większości giełdowymi...
[Więcej >>>]

Sklep

Z orzecznictwa NSA, o reklamie aptek i wyrobów medycznych

Katarzyna Kroner29 marca 201517 komentarzy

Nie minął jeszcze pierwszy kwartał nowego roku, a Naczelny Sąd Administracyjny wydał już kilka orzeczeń w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia niezgodnej z przepisami reklamy. W tym zakresie linia orzecznicza Sądu jest spójna od dłuższego czasu. Opiera się na całkowitym zakazie reklamy aptek oraz placówek obrotu pozaaptecznego i ich działalności, w zakresie odnoszącym się do produktów leczniczych lub wyrobów medycznych, który został wprowadzony do ustawy prawo farmaceutyczne w 2012 r.

Przepisy prawa farmaceutycznego zakazujące reklamy aptek są przepisami, które ograniczają swobodę działalności gospodarczej w dopuszczalnej przez Konstytucję formie i zakresie. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, w ramach prawidłowo funkcjonującego systemu ochrony zdrowia powinny jednak funkcjonować mechanizmy, które pozwalają na zakup leków i wyrobów medycznych tylko wtedy, kiedy są one rzeczywiście niezbędne, a nie wtedy, gdy pojawia się taka pokusa wywołana reklamą.

Ale co w tej sytuacji jest reklamą ?

Jest to działalność sprzedawcy polegająca na informowaniu lub zachęcaniu do określonego zachowania się nabywcy. W przypadku reklamy produktu leczniczego lub wyrobu medycznego tym zachowaniem będzie zachęcanie do stosowania tego produktu, natomiast w przypadku reklamy apteki lub jej działalności będzie to zachęcanie do korzystania z jej usług. Reklamą apteki jest więc zamiar przyciągnięcia potencjalnych klientów do dokonania zakupu towarów sprzedawanych w aptece, niezależnie od form i metod jej prowadzenia oraz użytych do jej realizacji środków, jeśli jej celem jest zwiększenie sprzedaży lub uatrakcyjnienie oferty handlowej.

Tak, zgodzę się z Tobą, ta definicja jest bardzo szeroka.

Skargi trafiają do sądów administracyjnych w drodze odwołań na decyzje Wojewódzkiego i Głównego Inspektora Farmaceutycznego. Bardzo częstym zarzutem wobec aptek, jest branie udziału w programach promocyjnych lub lojalnościowych, zachęcających do kupowania produktów leczniczych i wyrobów medycznych w aptece. Nawet jeżeli programy, są organizowane przez inne podmioty niż apteka, to zachęcają one do zakupów, będąc instrumentem wsparcia sprzedaży poprzez budowanie przywiązania pacjenta do konkretnej apteki, a przez to zwiększenie jej obrotów.

O ile w przypadku reklamy apteki, bądź ich działalności, reklama po prostu została zakazana, o tyle w przypadku produktu leczniczego lub wyrobu medycznego odpowiednio ukształtowana działalność reklamowa może pociągać za sobą pewne korzyści społeczne, więc co do zasady ustawodawca dopuścił możliwość jej prowadzenia.

Oczywiście pewne formy działalności promocyjnej mogą stanowić zarówno reklamę produktu leczniczego lub wyrobu medycznego, jak i reklamę działalności apteki. Tego typu reklama spełniająca łącznie powyższe kryteria nie jest dopuszczalna od 2012 r.

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Katarzyna Kroner

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Radcy Prawnego Katarzyna Kroner w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    Wojciech Rudzki | umowanajmu.info 3 kwietnia, 2015 o 02:34

    Jakie metody na omijanie zakazu są teraz na topie? Ostatnio przechodziłem obok jednej z sieciowych aptek, a raczej apteki w 1 pomieszczeniu oraz drogerii umieszczonej w 2 pomieszczeniu – kompletnie nie moja branża, ale przypuszczam, że prowadzone przez 2 różne podmioty. Zakładam, że jest to związane właśnie z zakazem reklamy.

    Katarzyna Kroner 3 kwietnia, 2015 o 14:38

    Tak, połączenie apteki z drogerią, może stanowić sposób na przyciągnięcie klientów. Ja mam jeszcze inne spostrzeżenia, ponieważ zgodnie z ustawą, nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki, formy informacji urastają czasem do zaskakujących rozmiarów ;-). Jakiś czas temu widziałam w Krakowie taką „informację”, na dużą część kamienicy. Inspektorzy farmaceutyczni są jednak czujni, dlatego niejednokrotnie apteki starają się minimalizować ryzyko, nie prowokując zakazanych działań.

    Magda 14 maja, 2015 o 20:01

    Chciałabym zapytać jak jest oceniana w świetle tych przepisów obecność w wybranej aptece hostessy udzielającej informacji o nowym na rynku wyrobie medycznym (np. w formie maści lub żelu)?

    Katarzyna Kroner 16 maja, 2015 o 13:31

    Niestety przepisy nie regulują tej kwestii wprost. Trzeba jednak wskazać, że zgodnie z prawem zakazana jest reklama apteki, a nie jest zakazana reklama wyrobów medycznych. Jeżeli więc hostessy pracują w aptece na zlecenie innego podmiotu i udzielają informacji na temat konkretnego wyrobu medycznego, produktu leczniczego lub suplementu, to ich działanie nie zmierza do reklamy apteki.

    Kamila Woch 26 lipca, 2015 o 20:44

    Witam, A czy istnieje jakiś wykaz wyrobów medycznych, które mogą być sprzedawane w drogerii? Czy bez wyjątku wszystkie wyroby medyczny np. strzykawki mogą być w drogeriach dostępne?

    Katarzyna Kroner 30 lipca, 2015 o 10:55

    W drogeriach możliwa jest sprzedaż produktów leczniczych, jeżeli zostały one ujęte w załącznikach do rozporządzenia ministra zdrowia z 22 października 2010 r. Nie ma jednak analogicznego rozporządzenia dla wyrobów medycznych. Co ciekawe w poprzedniej ustawie z 2001 r znajdował się artykuł na temat tego, że obrót wyrobami medycznymi, może być prowadzony przez hurtownie farmaceutyczne, hurtownie farmaceutyczne produktów leczniczych weterynaryjnych, apteki, punkty apteczne oraz placówki obrotu pozaaptecznego. Minister właściwy do spraw zdrowia określał wówczas, w drodze rozporządzenia, wykazy wyrobów medycznych, uwzględniając rodzaje wyrobów medycznych i ich przeznaczenie. Obecnie nie ma takiego ograniczenia.

    Aga 26 października, 2015 o 10:14

    Witam,
    Czy prowadząc wyłącznie sklep internetowy, w którym oferuję również wyroby medyczne (tj. elektroniczne termometry, ciśnieniomierze i pulsometry) obejmuje mnie zakaz reklamy tych wyrobów – np. umieszczanie ich nazw i cen w newsletterze lub ulotce tzw. „gazetce” ?

    Katarzyna Kroner 26 października, 2015 o 16:45

    Zabroniona jest reklama placówek obrotu pozaaptecznego i ich działalności odnosząca się do wyrobów medycznych. Za placówkę obrotu pozaaptecznego uznamy sklep zielarsko-medyczny, sklep zaopatrzenia medycznego, ale także sklepy ogólnodostępne. Dlatego w przypadku sprzedaży wyrobów medycznych w sklepie ogólnodostępnym (internetowym), z ostrożności rekomendowałabym bardziej reklamę takich wyrobów jako reklamę pochodzącą od producenta, niż jako reklamę sklepu w zakresie wyrobów medycznych.
    Natomiast temat promocji aptek w sieci jest tematem dość wrażliwym, mamy w tym zakresie niejasne interpretacje i brak orzecznictwa. Z tego co wiem na razie inspektorzy farmaceutyczni trzymają się od tematu z daleka 😉 Sama reklama wyrobów medycznych w sieci nie jest zakazana.

    Aga 27 października, 2015 o 09:09

    Dziękuję za odpowiedź.
    Jest to sklep internetowy z artykułami sportowymi gdzie również są wspomniane wyroby medyczne. Mam jeszcze pytanie – jak się do tego ma reklama polegająca na ulotkach ale papierowych wręczanych np. w zaprzyjaźnionym stacjonarnym sklepie?

    Katarzyna Kroner 27 października, 2015 o 09:14

    Forma reklamy nie ma znaczenia z punktu widzenia omawianego zagadnienia.

    Magdalena 20 kwietnia, 2016 o 12:56

    Dzień dobry,

    Widzę, że temat poruszany był dość szeroko. Aczkolwiek chciałabym uzyskać więcej informacji/potwierdzenie, czy wyrób medyczny będący środkiem do stosowania zewnętrznego może być reklamowany w środkach komunikacji miejskiej oraz w miejscach publicznych typu basen, siłownia?

    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    Katarzyna Kroner 14 maja, 2016 o 16:38

    Nie jest zabroniona reklama wyrobu medycznego niezależnie od miejsca. Zabroniona jest jedynie reklama placówek obrotu pozaaptecznego tj. sklepów zielarsko-medycznych, sklepów specjalistycznych zaopatrzenia medycznego i sklepów ogólnodostępnych odnosząca się do wyrobów medycznych.

    Magdalena 16 maja, 2016 o 14:43

    Dzień dobry,

    Bardzo dziękuję za odpowiedź.

    Pozdrawiam,
    Magdalena

    Agata 12 września, 2016 o 15:29

    Czy możliwe jest prowadzenie w ramach jednej działalności gospodarczej i w jednym lokalu usługowym apteki i drogerii? Nie mogę znaleźć jasnych przepisów w tym zakresie.

    Katarzyna Kroner 21 września, 2016 o 18:02

    Pani Agato, niestety tak jak Pani pisze nie ma jasnych przepisów w tym zakresie, w zasadzie trzeba powiedzieć wprost nie ma takiej regulacji. Wszystko zależy od konkretnej sytuacji i zależy od wielu czynników, wymaga więc indywidualnej analizy i opinii.

    Natalia 27 września, 2019 o 17:19

    Dzień dobry Pani Katarzyno,

    mam pytanie do samego obrotu wyrobami medycznymi, czy wyroby medyczne powinny być sprzedawane przez producenta do hurtowni farmaceutycznej a następnie do odpowiedniego punktu, czy przepisy dopuszczają sprzedaż bezpośrednią wyrobów medycznych ?
    pozdrawiam Natalia

    Katarzyna Kroner 29 września, 2019 o 19:27

    Pani Natalio, kiedyś był taki wymóg, ale obecnie wyroby medyczne mogą być sprzedawane bezpośrednio, bez udziału hurtowni farmaceutycznej.
    Pozdrawiam

    Komentowanie do tego wpisu jest wyłączone.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: