Pozdrawiam z pokładu pociągu „Pendolino” relacji Warszawa -Kraków. Nie spieszyło mi się do podróży tym cudem, ale w związku z faktem, że na tej trasie ciężko już upolować coś innego zdecydowałam się na ten kurs, przyznam że z bólem serca, bo nie sprzyja to optymalizacji kosztów 😉 . Rekompensatą może być komforcik, czyściutko, wręcz pachnąco, przemiła obsługa, nawet Chopin w tle. A więc 200 km/h pędzimy do celu …dziś … do Hiszpanii.
Czy pamiętasz, jak niedawno opisywałam wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który 17 stycznia 2013 r. orzekł, że system obniżonych stawek, hiszpańskiej ustawy o podatku VAT przekracza zakres zastosowania dozwolony przez dyrektywę?
Już w dniu 1 stycznia 2015 r. wejdzie w życie, przyjęta przez rząd Królestwa Hiszpanii zmiana prawa podatkowego, na podstawie której stawka VAT, na niektóre produkty korzystające dotychczas z preferencji, zostanie podniesiona z 10% do 21%.
W preambule do nowej ustawy czytamy, że w związku z wyrokiem Trybunału, w sprawie C-360/11, znanym w Hiszpanii jako wyrok w sprawie „produktów sanitarnych”, istnieje konieczność zmian ustawy, w punktach dotyczących stawek stosowanych między innymi do niektórych wyrobów medycznych.
To właśnie sprzęt medyczny, aparaty, produkty sanitarne i pozostałe narzędzia, do użytku medycznego i szpitalnego, stanowią główną część produktów dotkniętych zmianami.
Aby lepiej wyjaśnić Ci mechanizm zmian, pokusiłam się o dokładniejszą analizę przepisów.
Dotychczas w Hiszpanii na podstawie artykułu 91 część pierwsza ust. 1 pkt 5 i 6 Ley española del IVA (hiszpańskiej ustawy o podatku VAT) przewidziano zastosowanie obniżonej stawki podatku VAT do dostawy następujących towarów:
- leków stosowanych do celów weterynaryjnych i substancji medycznych, które mogą być zwykle i odpowiednio do ich właściwości używane do wytwarzania produktów leczniczych;
- urządzeń i akcesoriów, w tym soczewek korekcyjnych i soczewek kontaktowych, które obiektywnie, zasadniczo lub głównie mogą służyć do łagodzenia skutków niepełnosprawności fizycznej ludzi i fizycznych ułomności zwierząt, w tym ograniczeń ich mobilności i zdolności komunikacyjnych;
- wyrobów medycznych, sprzętu, wyposażenia i urządzeń, które obiektywnie mogą jedynie służyć zapobieganiu chorobom lub dolegliwościom, ich diagnozie, leczeniu lub łagodzeniu u ludzi lub zwierząt.
Z kategorii tej wyłączone były produkty kosmetyczne i higieny osobistej, z wyjątkiem podpasek higienicznych, tamponów i wkładek higienicznych.
Obecnie punkt 21 nowelizacji przewiduje, że punkty 5,6 części pierwszej 1 artykułu 91 będą dotyczyć:
- leków stosowanych do celów weterynaryjnych
- produktów farmaceutycznych zawartych w rozdziale 30 „Produkty farmaceutyczne” Nomenklatury Scalonej, używanych przez końcowego odbiorcę, innych niż wskazane odrębnie w ustawie;
- podpasek higienicznych, tamponów i wkładek higienicznych, prezerwatyw i innych środków antykoncepcyjnych – nie medycznych;
- sprzętu medycznego, aparatów i pozostałych narzędzi, opisanych w części ósmej załącznika do tej ustawy, które – ze względu na swoje cechy charakterystyczne, obiektywnie są zaprojektowane w celu łagodzenia lub leczenia niepełnosprawności, dla użytku osobistego i wyłącznego osób, które mają ułomności fizyczne, umysłowe, intelektualne czy dotyczące zmysłów.
Punkt ten nie obejmuje innych akcesoriów czy części zamiennych do wymienionych produktów.
Podsumowując w zakresie wyrobów medycznych stawka obniżona zostanie utrzymana jedynie dla tych produktów, które spełniają kryteria o których mowa powyżej i które są opisane w nowej części ósmej załącznika do ustawy.
Czy polski rząd skorzysta z doświadczeń hiszpańskiego w drodze do zmian ustawy podatkowej, czy wypracuje własne pomysły, które będą optymalne w naszych warunkach, jak najmniej dotkliwe dla rynku, a równocześnie zgodne z prawem unijnym ? Tego jeszcze nie wiemy. Na pewno dobrym rozwiązaniem będzie podział wyrobów medycznych na grupy, z wyraźnym wskazaniem tych dla których stawka obniżona powinna być bezwzględnie utrzymana.